پایان نامه طراحی دانشکده معماری و شهرسازی فارس درشهر شیراز

پایان نامه طراحی دانشکده معماری و شهرسازی فارس درشهر شیراز

 

دانلود رایگان پروژه

فرمت : word

تعداد صفحات : ۶۱ صفحه

به همراه پلان

پیوست: نقشه های معماری،تصاویر سه بعدی

 

پیشگفتار
پیشینه تاریخی دانشگاه یادآور مقاطع زمانی حساس وسرنوشت سازی است. ودانشگاه جندی شاپور در قرن پنجم میلادی تاسیس شد وبه سرعت توسعه یافت.
دانشگاه شهرت جهانی پیدا کرد، به شکلی که دانشمندان جهان ازگوشه وکنار جهان آن روز به سوی این مرکز علمی مهاجرت می کردند.
همنشینی وهمکاری دانشمندان ایرانی،یونانی،چینی و… در این دانشگاه که در رشته های پزشکی، فلسفه، ریاضیات، موسیقی، الهیات، کشوداری وکشاورزی فعال بود اسباب تفاهم بین المللی واداری جامع تر از جهان وانسان را باعث می شد.
امروزه مورخان آموزش وپرورش (به خصوص آموزش عالی) از دانشگاه جندی شاپور به عنوان نخستین نهاد بین المللی آموزش عالی نام می برند واین را دلیل آشکار بر روشن بینی وتیز هوشی ایرانیان که دانش پژوهی را کلید پیشرفت، عالم اندیشه ودانش را فراتر از مرزهای جغرافیایی یافته بودند،می دانند.
مطالعات اولیه
تعریف دانشگاه
دانشگاه سازمانی برای حفظ واشاعه وارتقاء دانش مجهز به وسایل تجربی ودادن تعلیمات عالیه، دارای حق اعطای درجات دانشگاهی در رشته های معین می باشد. دانشگاه مرکب از موسسات ومدارس است که هر یک را در ایران دانشکده می خوانند.
لغت فارسی دانشگاه، معادل لغاتی در زبان های اروپایی است که همگی ماخوذ از لفظ لاتین اونیورسیتاس universities به معنی صنف وجامعه است.
اطلاق این عنوان به موسساتی که ما دانشگاه می خوانیم ناشی از این است که دانشگا ها در آغاز انجمن ها یا اتحادیه های صنفی از مدرسین یا طلاب یا هردو بوده اند احتمالا” از اواخر قرن میلادی که لفظ universities منحصرا” معنی جامعه قانونی مدرسین و طلاب یافتته است.
پس معنای کامل این کلمه عبارت است از گروه استادان ودانشجویانی که به منظور تعلیم وتربیت مراتب عالی ، رشته های عالی در جایی خاص گرد هم می آیند. این افراد بر روی هم از گروهی تشکیلات مشخص وتوانایی فکری وحقوقی شناخته شده، به ویژه حق اعطای پایه های علمی تشکیل یافته واز ترکیب این عنصر، موسسه ای به منظور پیشرفت آموزش در رشته های عالی مهم دانش به وجود می آید. مجموعه دانشکده ها وبناهای علمی ودیگر ارگان هایی که به گونه ای با این تشکیلات پیوند دارند با عنوان « دانشگاه » نامیده می شوند.
به دلیل اهمیت زیادی که تعریف دانشگاه واصطلاحات مرتبط با آن دارد در زیر به تعریف این موارد پرداخته می شود.
۱) دانشگاه : به همه دانشگاها، موسسات آموزش عالی اعم از آموزش وپژوهشی روزانه شبانه، دولتی وغیر دولتی « دانشگاه » گفته می شود.
۲) دانشکده : دانشکده واحدی از یک دانشگاه است که در رده خاصی از علوم فعالیت دارد، مانند دانشکده علوم پایه، دانشکده علوم انسانی ، دانشکده فنی ومهندسی ونظایرآن.
۳) گرایش : هر یک از شعب یک رشته که ناظر بر یک تخصص می باشد، « گرایش » نامیده می شود. اختلاف دروس از دو گرایش در یک رشته نباید از۷درصد کل واحدها ی رشته کمتر واز۳۰درصد کل واحدها بیشتر باشد.
{ پایان نامه شهناز علیزاده موضوع: طراحی دانشکده معماری}

الازهر،قدیمی ترین دانشگاه جهان

دانشگاه جامع الازهر مصر با بیش از هزار سال قدمت، عنوان قدیمی ترین دانشگاه جهان را به خود اختصاص داده است.
تأسیس جامع الازهر به دوران حکومت فاطمیون برمی گردد. فاطمیون از بزرگترین سلسله‌های حکومتی آفریقای شمالی بودند.خلفای فاطمی منسوب به حضرت فاطمه و شیعه اسماعیلی هستند.
بنیان گزار مسجد جامع الازهر ،” جوهر کاتب صقلی” سردار “معزالدین الله” چهارمین خلیفه‌ی فاطمی بود که در پی فتح مصر و شهر قاهره، به فرمانش مسجد الازهر در جنوب شرقی وبه سمت قصر خلیفه در میان محله‌ی ترک و دیلم ساخته شد.
کار احداث الازهر در ۴ آوریل ۹۷۰ میلادی شروع شد و در ۲۲ ژوئن ۹۷۲ میلادی به پایان رسید و در همان رمضان نخستین نماز جمعه در آن اقامه شد.
لغت « جامع » یعنی مسجد بزرگ ومسجدی که در آن نماز جمعه می‌خوانند.این گونه مساجد نخستین بار درزمان پیامبر اکرم (ص) ساخته شدند. چون در این مساجد علاوه بر مسائل دینی و سیاسی ، مسائل علمی نیز یاد داده می شود، عنوان «‌جامع» یا « دانشگاه‌های عمومی اسلامی» برای آن به کار رفت.
اما در سال ۹۸۸ میلادی، عزیز، پسر و جانشین “معزالدین الله” با توسعه مسجد جامع الازهر به طور اختصاصی دانشگاه علوم اسلامی الازهر را بنا نهاد که تا کنون با تغییراتی برجای مانده است.
واژه « الازهر » نیز به معنای تابش و پرتوافکنی است.البته گفته می شود “الازهر” به اسم زهرا لقب حضرت فاطمه اشاره دارد اما برخی معتقدند دلیل این نامگذاری درخشندگی آن در میان سایر اماکن مصر است.
دانشگاه الازهر طی قرون و اعصار متمادی دچار تغییرات و تحولات زیادی شده به طوری که در ابتدا مذهب شیعه در آن تدریس می شد ولی هم اکنون پایگاه اصلی یادگیری علوم مربوط به اهل تسنن است.
حتی گفته می شود دانشگاه الازهر در برهه ای از زمان به عنوان اقامتگاه بی خانمان ها شناخته می شد.بنای دانشگاه جامع الازهر همچنین جزو آثار مهم معماری اسلامی است و از لحاظ قدمت، ترکیب تاریخی و تزیینات داخلی آن ویژگی های منحصر به فردی دارد.مسجد و مرکز آموزشی الازهر به دلیل اهمیت فرهنگی در دوران‌ مختلف توسعه و تغییر شکل یافته به طوری که ارتباط میان نوع معماری با فرهنگ جامعه در آن مشهود است.الازهری که در زمان فاطمیون ساخته شد ،در زمان حکومت های دیگر توسعه پیدا کرد و بیشترین تغییر در زمان حکومت عثمانی ها در دانشگاه الازهر رخ داد.
در زمان های گذشته به معماری این دانشگاه اهمیتی داده نمی شد اما مقریزی نخستین مورخی بود که به تفصیل ساختمان الازهر را توصیف کرد و در کتاب” الخطط “خود در مورد معماری محراب‌ها ،کتیبه‌ها ، چلچراغ‌ها و قندیل ها سخن گفته است.
نوع معماری در این دانشگاه نمونه ای بارز از معماری اسلامی و عربی است اما در دوره های مختلف با توجه به نوع معماری آن دوران ها ، معماری چندگانه در این بنا دیده می شود.این بنا با گذشت زمان توسعه یافته و به آن می توان نام موزه ای از معماری های مختلف را داد چراکه شیوه‌های گوناگون معماری اسلامی و تزیینات ساختمانی را در خود جای داده است.در این بنا مجموعه‌ عظیمی از طاق‌ها و ستونها به سبک‌های مختلف دیده می شود.
الازهر در اصل مسجدی بود که به سبک کلاسیک مساجد ساخته شد وتغییرات عمده‌ الازهربر اثر نفوذ سبک معماری آفریقای شمالی در آن به وجود آمد.
بر این پایه وسعت فوق العاده‌ای به شبستان مرکزی مسجد داده شد و آن را به نوعی تالار تشریفاتی خاص جشن‌ها تبدیل کرد . معماری الازهر با عقیده‌ عبادت و پرستش ساده و بی پیرایه تناسب کامل دارد.
قدیمی ترین قسمت مسجد، سالن اصلی نمازگزاران است که پنج راهروی موازی آن را شکل می دهد.یکی از زیباترین بخش های دانشگاه الازهر پنجره های قوسی شکل آن است که در دوره فاطمیون شکل گرفته و دارای طراحی جذابی است .در قرن ۱۵ میلادی پنجره های کلیسای معروف کرومرد انگلیس از این بنا الگو برداری شد.
در قرن ۱۸ میلادی و در زمان حکومت عثمانی ها ، الازهر توسعه چشمگیری داشت و دومین سالن بزرگ نمازگزاران در آن ساخته شد.در آن دوران بسیاری از ساختمان های داخلی بنا در هم ادغام شدند.الازهر در حال حاضر حدود ۱۲ هزار متر مربع یعنی بیش از دو برابر دوره‌ی فاطمی مساحت دارد و بر فراز آن ۵ مناره دیده می شود.
{ www.alazhar.org }

تاریخچه تاسیس دانشکده معماری و شهرسازی

فعالیت گروه معماری و شهرسازی دانشگاه هنر از سال ۱۳۷۸ با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی رشته شهرسازی در مجموعه پردیس کرج آغاز شد و پس از اخذ مجوزاز شورای گسترش آموزش عالی در سال ۱۳۷۸ دانشکده معماری و شهرسازی در فضایی به مساحت ۲۶۰۰ متر مربع تاسیس شد و در سال ۱۳۷۹ با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی رشته معماری فعالیت خود را در دو گروه شهرسازی و معماری گسترش داد . با توسعه دانشکده ، پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد معماری در سال ۱۳۸۳ وکارشناسی ارشد معماری داخلی در سال ۱۳۸۴ آغاز گردید..همچنین در سال ۱۳۸۴رشته شهرسازی به مهندسی شهرسازی ارتقاء یافت ودر ادامه پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی شهری در سال ۱۳۸۶ آغاز گردید. در سال ۱۳۸۹رشته کارشناسی ارشد طراحی شهری ودر سال۱۳۹۱رشته کارشناسی ارشد انرژی و معماری ومدیریت پروژه ساخت اقدام به پذیرش دانشجونمودو در همین سال دوره دکتری تخصصی رشته شهرسازی نیز تاسیس گردید.در حال حاضر این دانشکده با پیشینه ۱۳ سال فعالیت آموزشی و پژوهشی دارای ۱۵ نفر عضو هیات علمی است که از این تعداد ، ۲ نفر دانشیار ، ۱۱ نفر استادیار و۲ نفر مربی ( شاغل به تحصیل در دوره دکتری ) می باشند. این دانشکده دارای ۸ کارگاه ، سالن اجتماعات و تعداد ۱۳ کلاس درس می باشد.
{پاکباز، روئین. دائرهالمعارف هنر، چاپ دوم. تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۷۹ ISBN ۹۶۴-۵۵۴۵-۴۱-۲.}
تاریخچه وتاسیس دانشکده معماری وشهرسازی درشیراز
استان فارس از دیربازسهم عمده ای در تمدن و معماری ایرانی و اسلامی داشته و بخش عمده ای از میراث معماری ایران در این استان وجود دارد. این آثار با سبک های از دوران هخامنشی و ساسانی تا شکوفایی دوران اسلامی همه جای این استان را مزین کرده است.شهر شیراز در طول تاریخ پر افتخار خود معماران شایسته ای چون قوام الدین و زین العابدین شیرازی را پرورده است که تا سمرقند و بخارا آثارشان را فرا گرفته اند.
با توجه به جمعیت جوان کشور و نیاز وافری که به ساخت فضای زیست، کار و تفریح وجود دارد و همچنین با عنایت به آثار برجسته و منحصر به فرد معماری و شهر سازی در شیراز و به منظور حفظ اشاعه هنرهای سنتی بخش معماری دانشگاه شیراز در سال ۱۳۷۳با پذیرش ۲۵ نفر دانشجو در مقطع کاردانی در محل دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شیراز فعالیت خود را آغاز نمود و پس از گذشت یک سال در مهر ماه ۱۳۷۴ با پذیرش ۲۳ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی و ۵ نفر دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد نا پیوسته شهر سازی به فعالیت خود ادامه داد.در مهرماه ۱۳۷۵ این مجموعه به دلیل مشکل کمبود مکان و گستردگی فعالیت های کارگاهی ،این رشته ها به دانشکده مهندسی منتقل و به کار خود ادامه داد.در سال ۱۳۷۷ مجموعه رشته های معماری و صنایع دستی و شهر سازی به صورت رسمی فعالیت خود را تحت عنوان دانشکده هنر و معماری در محل ساختمان خیابان صورتگر شیراز آغاز کردند.در شهریور ۱۳۷۹ این دانشکده به محل زیبایی که با همت آقای احمد نادر کاظمی از خیرین بنام شیراز در گلدشت معالی آباد احداث گردیده منتقل شده است .
{پاکباز، روئین. دائرهالمعارف هنر، چاپ دوم. تهران: فرهنگ معاصر، ۱۳۷۹ ISBN ۹۶۴-۵۵۴۵-۴۱-۲.}

 

 

فهرست
پیشگفتار……………………………………………………………………………..۱
فصل اول : مطالعات اولیه
تعریف دانشگاه ………………………………………………………………………۲
قدیمی ترین دانشگاه ………………………………………………………………….۳
تاریخچه وتاسیس دانشگاه ……………………………………………………………۴
آموزش معماری در جهان …………………………………………………………..۵
تاریخچه وعلل گرایش به معماری بومی در غرب وکشورهای اسلامی وایران……….۸
رجعت به معماری بومی در کشورهای در حال توسعه …………………………….۱۰
گرایش به معماری بومی در کشور اسلامی ………………………………………..۱۱
گرایش به معماری بومی در ایران …………………………………………………۱۱
تاریخ استان فارس …………………………………………………………………۱۲
تاریخچه شهر شیراز ………………………………………………………………۱۳
فرهنگ وهنر در فارس ……………………………………………………………۱۴
معماری وهنر ……………………………………………………………………..۱۴
معماری ومهندسی …………………………………………………………………۱۵
شهرسازی …………………………………………………………………………۱۵
فصل دوم : اقلیم
مقدمه ……………………………………………………………………………..۱۶
ناحیه اقلیمی استان فارس ………………………………………………………….۱۷
شدت برودت هوا در شیراز ……………………………………………………….۱۷
عوامل طبیعی، عوارض زمین وتوپوگرافی ……………………………………….۱۸
زمین شناسی ………………………………………………………………………۱۸
زلزله ……………………………………………………………………………..۱۸
موقعیت جغرافیایی استان فارس …………………………………………………..۱۹
تاثیر بستر واقلیم روی معماری …………………………………………………..۲۰
فصل سوم: ضوابط واندازه گیری
سالن کنفرانس …………………………………………………………………….۲۰
کیفیت صوت ونورپردازی ………………………………………………………..۲۲
تجهیزات اساس اتاقها برای تمام امور …………………………………………….۲۲
کارگاه های طراحی ………………………………………………………………۲۲
تجهیزات اصلی …………………………………………………………………..۲۲
کارگاه نقشه کشی …………………………………………………………………۲۳
اتاق های برای مجسمه سازان وسفالگران ………………………………………..۲۳
کتابخانه ………………………………………………………………………….۲۳
طراحی وضوابط کلاس ها ………………………………………………………۲۴
مزایا وامکانات محل اجرای پروژه ………………………………………………۲۷
انتخاب زمین دانشگاه …………………………………………………………….۲۸
فصل چهارم : ایده
معماری سنتی ……………………………………………………………………۲۸
آثار معماری سنتی ومدرن برآرامش افراد ……………………………………….۲۸
حیاط مرکزی ……………………………………………………………………۲۹
نقش حیاط مرکزی در پایداری معماری بومی ……………………………………۳۰
حیاط مرکزی وحفظ انرژی ……………………………………………………..۳۰
ایده وپروژه طراحی …………………………………………………………….۳۱
نور ……………………………………………………………………………..۳۱
تاثیر نور در طراحی ساختمان ………………………………………………….۳۳
گرمایش خورشیدی در ساختمان ………………………………………………..۳۳
فصل پنجم :نمونه موردی
مدرسه معماری اهیو ……………………………………………………………۳۷
مدرسه معماری میس وندروهه …………………………………………………۳۸
مدرسه معماری اسلو در نروژ …………………………………………………۳۸
مدرسه خان شیراز …………………………………………………………….۳۹
فصل ششم: سازه
مصالح سنتی در معماری ایرانی ………………………………………………۳۹
آشنایی با مفهوم سازه وتعریف آن ……………………………………………..۴۳
سازه بتنی ……………………………………………………………………..۴۸
مزایا سازه های بتن ……………………………………………………………۴۸
دال ها …………………………………………………………………………۵۱
انواع دال ……………………………………………………………………..۵۱
نتیجه گیری ……………………………………………………………………۵۷
منابع
منابع وماخذ ……………………………………………………………………۵۹
تصاویر
پیوست: نقشه های معماری،تصاویر سه بعدی

 

 

 

 

 

 

 

دانلود رایگان پروژه معماری

 

نوشته پایان نامه طراحی دانشکده معماری و شهرسازی فارس درشهر شیراز اولین بار در مرکز دانلود پروژه ها و مقالات اماده پدیدار شد.